درمان با پراواستاتین مزایای کمی برای افراد مسن دارد

6 ژوئن 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، میزان مرگ و میر در میان افرادی که تحت درمان با داروی pravastatin(از خانواده‌ی استاتین‌ها) بودند، کاهش نمی‌یابد.

دانشمندان آمریکایی در مطالعه ای به منظور بررسی ایمنی داروی پراواستاتین دریافتند که در واقع میزان مرگ و میر در افراد تحت درمان با این دارو بالاتر از افرادی است که از استاتین‌ها استفاده نمی‌کردند. اگر چه به دلیل تعداد محدود مرگ‌ و میر در این مطالعه، یافته‌های آن از نظر آماری معنا دار نیست.

استاتین‌ها داروهایی هستند که به منظور کاهش کلسترول برای افراد مبتلا به دیابت که در معرض خطر بالایی برای بیماریهای قلبی هستند، تجویز می‌شوند، اما شواهد در مورد موفقیت این داروها متناقض است، بویژه در برخی از تحقیقات شواهدی دال بر بی‌فایده بودن مصرف این داروها برای افراد مسن ارائه شده است.

 در این آنالیز جدید، یافته‌های یک تحقیق 6 ساله بر روی 2867 فرد 65 ساله و بالاتر که به فشارخون بالا مبتلا بودند، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی نداشتند، بررسی گردید.

 شرکت کنندگان یا تحت درمان با داروی پراواستاتین بوده و یا تنها  تحت مراقبت‌های استاندارد بودند که در آن استاتین به عنوان خط اول درمان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

در پایان سال ششم، 73 درصد از گروه پراواستاتین، همچنان تحت درمان با این دارو بودند درحالیکه 29 درصد از گروه درمان استاندارد، با یک نوع از داروهای استاتین تحت درمان قرار گرفتند.

نتایج مقایسه‌ی این دو گروه نشان داد احتمال مرگ افراد 65 تا 74 ساله که تحت درمان با پراواستاتین بودند، 8 درصد بیش از افراد گروه مراقبت استاندارد در طی دوره‌ی مطالعه بود و احتمال مرگ افراد 75 ساله و مسن‌تر که تحت درمان پراواستاتین بودند نسبت به گروه درمان استاندارد، 34 درصد بیشتر بود.

 با توجه به تعداد کم مرگ و میر در این مطالعه، نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که مصرف پراواستاتین با افزایش مرگ و میر مرتبط است، همچنین نمی‌توان عنوان کرد که مشکلات مرتبط با استاتین، منجر به افزایش نرخ مرگ‌ ومیر در افراد مسن‌تر می‌شود.

اما واضح است که مصرف پراواستاتین به عنوان دارویی برای پیشگیری اولیه برای افراد مسن مبتلا به هایپرلیپیدمی متوسط  و فشارخون بالا هیچ فوایدی برای این افراد در برندارد.

پژوهشگران افزودند: مرگ و میر بویژه به دلیل بیماریهای قلبی از نظر آماری بین دو گروه تحت  درمان با استاتین‌ و مراقبت‌های استاندارد، تفاوت معنی داری نداشت.

 نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی JAMA Internal Medicine journal منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/pravastin-treatment-shown-to-provide-little-benefit-among-older-people,-study-finds-92206120.html